Vil du gerne starte en eventvirksomhed eller blive festudlejer, hvor du kan skabe dig en indtægt, der kan supplere eller erstatte din nuværende indtægt.

Her hos Shop Eventudstyr, har vi mange års erfaring i eventbranchen og kan hjælpe dig godt på vej med at starte din egen eventvirksomhed og rådgive og vejlede dig til, at komme bedst fra start.

Start en Eventvirksomhed og få succes med festudlejning

En eventvirksomhed med festudlejning er let og starte og den kan vækste utroligt stærkt, Det bedste er, at man kan starte i det små og styre virksomheden fra ens private hjem. Det gælder nemlig om, at i holde de faste udgifter nede, så man hurtigt kan vækste udstyret i virksomheden og dermed øge omsætningen.

Det meste eventudstyr har tjent sig selv hjem ved 10-20 udlejninger, hvilket gør mange ser et afkast af deres investering allerede inden for første år.

Vi ser igen og igen, hvordan nystartet hobby virksomheder med lavt budget på få år bliver til professionelle festudlejere, der har en deltids eller fuldtidsløn fra deres nye forretning.

Mini Case:

Du investere 10.000 kroner i din virksomhed og du køber 10 promillebriller hjem for 6.185 inkl moms til udlejning til firmaevents og polterabender og bruger resten af pengene på at bygge dig en lille hjemmeside & et logo.

Dernæst udlejer du udstyret for 100 kroner (inkl moms) pr. promillebriller altså en samlet pris på 1.000 kroner pr udlejning af 10 promillebriller. du udlejer nu udstyret 15 gange om året og omsætter altså 15.000 kroner inkl moms (12.000 ex. moms)

Der er ikke taget forbehold i disse tal for rengøring af udstyr og eventuelle markedsføringsudgifter, hvilket vi kommer ind på senere i dette indlæg.

Resultat efter første år: 4.000 kroner i overskud efter moms på din investering
Resultat efter andet år: 16.000 kroner i overskud efter moms på din investering
Resultat efter 3 år: 28.000 kroner i overskud efter moms på din investering

Hvem er din målgruppe?

Inden du går i gang med, at købe eventudstyr til din virksomhed, så er det en god idé at finde ud, hvilke type fester, som du gerne vil have som din primær målgruppe.

For hvis du går efter alle, så rammer du ingen med din markedsføring, så at gå efter en specifik niche inden for eventbranchen til at starte med vil gøre, at din markedsføring taler direkte til den enkelte person og de føler du er til for dem.

Ved at finde ud af, hvilken type fester du går efter først, vil du også bedre kunne købe udstyr hjem, så når de fx kigger efter promillebriller til deres fest, så vil du kunne tilbyde flere produkter, der vil passe til deres arrangement og på den måde øge din omsætning merkant.

Vælg de rette aktiviteter og det bedste eventudstyr

Når du skal til at vælge udstyr til at starte din eventvirksomhed med, så er det vigtigt, at du vælger udstyr, der har potentiale for, at blive lejet ud mange gange på et år, men også noget udstyr, der hurtigt kan give dig et positivt afkast, så du hurtigt kan vækste din virksomhed og tjene endnu mere. Men det er på samme tid også vigtigt, at du gør dig nogle tanker om, hvordan du kan sikre dig den bedst mulige timeløn, så du synes det er sjovt, når du skal arbejde med din nye virksomhed og på den måde sikre du også, at i takt med at virksomheden vokser, at du kan ansatte folk og stadigvæk have et godt afkast af dine investeringer i udstyr.

Køber du fx en slush ice maskine til 14.000 kroner, så udlejer den for 650 kroner, så skal den udlejes 25 gange for at tjene sig selv hjem, hvor imod et sæt promillebriller, der bliver udlejet til 100 kroner pr udlejning kun skal udlejes en 7-10 gange for at give et positivt afkast, disse tal har ikke taget højde for markedsføringsomkostninger, arbejdstid eller rengøring af udstyr.

Levetiden på eventudstyret spiller også en faktor, som har stor betydning for din fremtidige vækst. Lad os sige, at du investere i noget udstyr, hvilket allerede på første året kan tjene sig selv hjem, så vil du på de første 2 år have et afkast på 50% om året på din starts investering. Men hvis det samme udstyr kan udlejes på både tredje og fjerde året også så vil du se en stigning i det årlige afkast på din investering.

Så med andre ord, når du kigger efter udstyr, så skal du lede efter eventudstyr der hurtigt kan tjene sig selv hjem, give bedst mulig afkast og af høj kvalitet, så du kan høste frugter af din investeringer år efter år.

Nogle aktiviteter kræver tilsyn og at der bliver lavet en synsbog på udstyret af force teknology eller Teknologisk institut, der efterfølgende skal synes hvert år, såfremt at udstyret skal bruges til offentlige arrangementer. Her kan det godt være svært at gennemskue hvilket producenter, der har de rette certifikater, da flere producenter har de rette certifikater, men som ikke er certificeret af ankerkendte kontrolinstanser, samt det kan også være svært at gennemskue om hvorvidt udstyret overhoved skal have en synsbog. Her har vi mange års erfaring og sikre dig, at du ikke laver et fejlkøb, som er ubrugeligt.

Prissætning og afkast

Når man starter en ny virksomhed med et begrænset budget, så er de første skridt virkelig vigtige og her drejer det sig om, at finde den helt rette prissætning i forhold til marked, men også at få et positivt afkast så hurtigt som muligt, da det vil være med til at holde motivationen oppe, at se at det hele vokser hurtigt og stabilt.

Hvordan skubber du gang i din eventvirksomhed

Når du skal sætte gang i din nye eventvirksomhed, så er det vigtigt at opbygge dig en stærk online tilstedeværelse og gør det muligt for folk, at finde dig når de leder efter inspiration. Derfor er det en god idé, at tage stilling til, hvilke redskaber du bør tage i brug.

Vi anbefaler altid, at du selv laver din hjemmeside fremfor, at få et firma til at opbygge hjemmesiden for dig. da du selv bedst kender dine kunder og dermed kan skrive indhold der trækker flere besøgende ind til din hjemmeside. Er du helt på bar bund, så kan du på Delta Startups youtube kanal lære en masse om, hvordan du får dine budskab ud foran potentielle kunder og øger din omsætning.

Sociale medier
I starten giver det god mening at benytte sociale medier til at skubbe gang i forretningen, her er grupper på facebook, som “alt er tilladt” grupper et fantastisk sted at dele dine opslag. Dog er de sociale medier gode til at holde på folk, så det kan være svært at sociale medier til at trække trafik ind på din hjemmeside.

Pas på at du ikke lægger for meget energi i de sociale medier, typisk lægger mange iværksættere store dele af deres tid af til netop denne form for markedsføring

YouTube
YouTube er et kraftigt værktøj, som langt de fleste virksomheder desværre ikke får udnyttet til dets fylde potentiale. Laver du sjove inspirationsvideoer fremfor almindelige salgsvideoer, så har du altså muligheden for, at skabe en fast følgerskare, der igennem interaktion med dine videoer er med til at sikre at endnu flere ser dine videoer og potentielt lejer dit udstyr til deres næste fest. Her er det ekstremt vigtigt, at du målrettet går efter en meget specifik målgruppe for, at få succes med din youtube kanal.

Lær mere om, hvordan du kan få succes med youtube her

Hjemmeside
En hjemmeside er mere end et visitkort, hvis den bliver bygget ordenligt, så vil den hver måned trække tusindvis af besøgende ind på din side, hvor en del af dem vil leje udstyr igennem din forretning. Det er vigtigt at du ser din hjemmeside som et fundament, der kan bygges videre på indtil du når skyerne.

Google My business